The Temptation Of St. Tony van Veiko Õunpuu
Zelden zag ik zo'n goede Tiger Award-kandidaat - en dan zul je natuurlijk altijd zien dat-ie naast de prijzen grijpt. In de spirituele allegorie The Temptation Of St. Tony probeert het titelpersonage, een middle manager bij een groot concern, zich moreel staande te houden in een volledig corrupte wereld. Õunpuu heeft een goed gevoel voor absurdisme en weet een continu vervreemdende toon te treffen.
De in zwart-wit geschoten film wordt steeds duisterder en leidt tot een haast apocalyptisch einde. De regisseur zet een wereld neer waar zelfs God depressief van is geworden (in de mooiste scène ontmoet de "heilige" Tony Hem in een verlaten kerk). Hoewel de satire op de decadentie van de rijken hier en daar wat te plat is, is The Temptation Of St. Tony op zijn beste momenten een beklemmende en ontregelende parabel.
4 sterren (van de 5)
White Material van Claire Denis
In een postkoloniaal Afrikaans land is een burgeroorlog uitgebroken. De blanke Maria Vial weigert echter halsstarrig om haar plantage te verlaten. Dit karakterdrama van Claire Denis fileert de arrogante trots van blanke kolonialen - Isabelle Huppert zet in de hoofdrol een vrouw neer die zo zeer gelooft in haar eigen onkwetsbaarheid dat ze weigert het reële gevaar onder ogen te zien.
Denis hanteert een sterke spanningsopbouw, maar weet haar personages niet in de hand te houden. Maria is wel heel erg extreem in haar struisvogelpolitiek, maar de fenomenale Huppert weet haar toch geloofwaardig te maken. De psychologische transformatie die haar zoon doormaakt is echter lastiger te verteren. Desondanks is White Material een sterk drama dat op zijn beste momenten aan de complexiteit van Coetzee's Disgrace doet denken.
3,5 ster (van de 5)
Possessed van Lee Yong-joo
Soms gaat er niets boven een Aziatische horrorfilm. Niet alleen slagen Aziatische genrefilmmakers er beter dan hun westerse collega's in om een griezelige atmosfeer op het scherm te krijgen, ook gebruiken ze het genre om diepgravendere thema's op te rakelen.
In Possessed gaat het om religie. De personages behandelen hun geloof als iets dat hun wensen kan vervullen, en gaan over lijken om hun spirituele waarheid en belangen te verdedigen. Lee zet in zijn film de zelfzuchtige kanten van het geloof neer - één goede daad van een welwillende god wordt door de mens al snel gecorrumpeerd. Door net genoeg open te laten over de exacte aard van het bovennatuurlijke in zijn film, weet Lee een spannende horrorparabel neer te zetten.
3,5 ster (van de 5)
Possessed en The Temptation Of St. Tony zijn vandaag nog te zien op het filmfestival. White Material gaat in mei in de Nederlandse bioscopen draaien.